Bestyrelsen for Østjysk Hjemstavnsforening i 2025 -2026:

Formand

OIe Trøst Rasmussen

Ydinggade 2, 8752 Østbirk


Næstformand og sekretær

Anne Marie Dalsgaard
Langballe, 8320 Mårslet


Kasserer

Peter Poulsen
Langelinie 69, Borum, 8471 Sabro


Redaktør

Mette Ernst Andersen
Bøstrup, 8870 Langå


Formand arrangementsudvalg
Søren Sørensen
Skovby Nord, 8464 Galten

Suppleant:

Svend-Erik Christiansen


Revisorer:

Leif Jensen
Gunnar Sørensen


Revisorsuppleant:

Karen Margrethe Sørensen



Frank Lauridsen
Laven, 8600 Silkeborg


Erik Sjerslev Rasmussen
Sejs, 8600 Silkeborg


Niels Henrik Petersen
8660 Skanderborg


Thøger Opstrup
8370 Hadsten


Jens Henrik Sørensen

8300 Odder




Vedtægter for Østjysk Hjemstavnsforening



§1

 

Navn

Foreningens navn er Østjysk Hjemstavnsforening.

 

§2

 

Formål

Foreningens formål er at fremme forståelsen af hjemstavnskultur og værne om egnens værdier ved at afholde foredrag og arrangere ture med sagkyndig vejledning, at udgive skrifter, i første række en årbog, som skal uddybe kendskabet til hjemstavnens historie, natur og folkeliv i åndelig og materiel henseende.

 

§3

 

Medlemsskab

Som medlem kan optages enhver person, der godkender foreningens formåI. Det årlige kontingent fastsættes på den ordinære generalforsamling. Udmeldelse skal ske skriftligt ved henvendelse til bestyrelsen.

 

§4

 

Bestyrelse

Foreningen ledes af en bestyrelse på op til 13 medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling for to år ad gangen, således at der på hver generalforsamling skiftevis afgår halvdelen af medlemmerne.

Valgbar er enhver, der er medlem af foreningen.


§5

 

Bestyrelsen konstituerer sig selv og vælger af sin midte:

 

formand

næstformand

kasserer

sekretær

 

og disse fire udgør tillige med et femte medlem af bestyrelsen foreningens forretningsudvalg. Bestyrelsen fastlægger sin forretningsorden og nedsætter de fornødne arbejdsudvalg, herunder redaktionsudvalg og arrangementsudvalg. Til sådanne udvalg kan vælges medlemmer udenfor bestyrelsen.

Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formand og kasserer.

 

§6

 

Foreningens kasserer fører foreningens regnskab.

Endvidere fører kassereren en medlemsliste og sørger for opkrævning af kontingent og for udbetalinger.

Foreningens sekretær fører bestyrelses- og generalforsamlingsreferater.

 

§7

 

Bestyrelsesmøde afholdes mindst tre gange årligt.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen er til stede.

Alle beslutninger træffes ved almindelig stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

I formandens forfald fungerer næstformanden.

Over bestyrelsens forhandlinger og beslutninger føres et referat, der godkendes på det følgende bestyrelsesmøde.

Bestyrelsen kan benytte lønnet medhjælp.

 

§8

 

Revision

Foreningens regnskab revideres af to revisorer, der vælges for to år ad gangen på den

ordinære generalforsamling, således at der skifter is hvert år afgår en revisor

 

§9

 

Regnskab

Regnskabsåret er fra 1. oktober til 30. september.

Foreningens midler indsættes på en bank/sparekassekonto, som kassereren kan disponere over.

Det årlige regnskab, som aflægges af kassereren på den ordinære generalforsamling, skal indeholde opgørelser over indtægter og udgifter samt status pr. 30. september.

 

§10

 

Generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af oktober kvartal i Århus Kommune og indkaldes med mindst l4 dages varsel ti1 hvert enkelt medlem.

 

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende faste punkter:

 

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning
  3. Regnskabsaflæggelse
  4. Indkomne forslag
  5. Fastsættelse af kontingent
  6. Valg af bestyrelse
  7. Valg af suppleant
  8. Valg af revisor og revisorsuppleant
  9. Eventuelt

 

Forslag under punkt 4 skal bekendtgøres for medlemmerne samtidig med indvarsling til generalforsamlingen.

 

Forslag fra medlemmerne skal være formanden i hænde inden 1. september.


§11

 

Alle beslutninger på generalforsamlingen træffes ved almindeligt stemmeflertal med undtagelse af de særlige bestemmelser i §§ 12 og 14. Enhver er berettiget til at kræve skriftlig afstemning.

Over generalforsamlingens forhandlinger og beslutninger føres et referat, der underskrives af formanden og dirigenten.

 

§12

 

Ændringer af vedtægter

Foreningens vedtægter kan ændres af en generalforsamling, når 2/3 af de afgivne stemmer er for ændringen.

 

§13

 

Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan sammenkaldes af bestyrelsen, når den finder anledning dertil og skal indkaldes, når mindst 50 medlemmer til bestyrelsen fremsætter skriftlig begæring herom med forslag til dagsordenen. I sidstnævnte tilfælde skal en ekstraordinær generalforsamling afholdes senest 6 uger efter begæringens modtagelse.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes samme sted og indkaldes på samme måde som ordinær generalforsamling.


§14

 

Opløsning

Foreningens opløsning kan kun finde sted, når den er vedtaget på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 14 dages og højst 2 måneders mellemrum, og når mindst 2/3 af de afgivne stemmer på begge generalforsamlinger er for foreningens opløsning.

Foreningens midler skal ved opløsning overdrages til en almennyttig organisation med et beslægtet formål. Ved sidste generalforsamling træffes ved almindeligt stemmeflertal beslutning herom.


 

 

Vedtaget på den ordinære generalforsamling den 22. november 2025 i Århus.

 

 


Ole Trøst Rasmussen

 

Mette Ernst Andersen

 

Peter Poulsen

 

Anne Marie Dalsgaard


Frank Lauridsen


Søren Sørensen

 

Erik Sjerslev Rasmussen

 

Niels Henrik Petersen

 

Thøger Opstrup

 

Henrik Sørensen

 

Generalforsamling og foredrag Østjysk Hjemstavnsforening 26.11.2022 kl.14.00 i Viby Sognegård.


Ca. 60-70 medlemmer deltog.


Velkommen ved formanden. Fællessang ”Der dukker af disen” med betjent klaver.


  1. Valg af dirigent og godkendelse af dagsorden. Valgt blev Vagn Hammer. Dagsordenen blev godkendt. Til stemmetællere blev valgt Herman Rasmussen og Jørgen Kirkegaard.

  2. Formandens beretning. Formanden orienterede om bestyrelsens sammensætning, om arbejdet med gravminder, om digitalisering af gamle årbøger, at vi er på Facebook og en især stor tak formanden til Peter Poulsen og Anne Marie Dalsgaard som bestyrelsesmedlemmer. Gravminder tages op i foreningens videre arbejde. Formanden orienterede også grundigt om de 3 udflugter, som var gennemført i 2022. En vandretur igennem postkort i det gamle Aarhus, Høj Stene og en mindelund for faldne danskere på tysk side under 2. Verdenskrig ved Kongens bro og en bustur til Brunkulslejerne ved Søby. Så orienterede Åge Iversen om sit og bestyrelsens arbejde med at bevare ”bevaringsværdige” gravsten og opbygge lapidarier. Mange medlemmer viste meget stor interesse for emnet, og det bliver taget op med en artikel i årbogen og en udflugt i 2023 til Skovby kirkegård. Beretningen blev godkendt.

  3. Indkomne forslag. Intet

  4. Regnskabsaflæggelse for 2021/22. Se vedlagte opstilling fra kassereren. Flotte tal fra både forlaget og hovedforeningen, der vidner om en særdeles velkonsolideret forening. Dog falder medlemstallet stadigt, men langsommere end tidligere. I 2022 faldt tallet fra 714 til 683. Det inkluderer, at foreningen har fået 28 nye medlemmer, og vi har en række dødsfald og regulære udmeldelser. Det årlige tilskud fra Aarhus kommune på 6.000 kr. er fjernet af kommunen. Kassereren udtrykte det således:” Vi har en stor kapital, Men vi mangler medlemstilgang, hvad kan der gøres”? Der var ideer om, at arkiverne kunne orientere yderligere om foreningen. Der blev spurgt til bogen om Lyngbygård. Der blev svaret, at den er løbet ud i sandet Der blev oplyst at en maler H.E. Jensen, Toustrup har efterladt et stort materiale, hvorfra der kan laves en bog? Regnskabet blev godkendt.

  5. Fastsættelse af kontingent. Kontingentet har i 26 år været uændret 130 kr. bestyrelsen foreslår at kontingentet hæves til 150 kr. årligt. Vedtaget med klapsalver.

  6. Valg af 7 bestyrelsesmedlemmer Søren Sørensen genvalg. Peter Poulsen genvalg. Martin Mikkelsen nyvalgt efter Lars Krants. Mette Ernst Andersen genvalg. Frank Lauridsen genvalg. Niels Henrik Petersen nyvalgt efter Lars Holger Mortensen. Ole Trøst Rasmussen genvalgt.

  7. Valg af suppleant. Genvalgt blev Svend Erik Christiansen.

  8. Valg af revisor og revisorsuppleant. Genvalg til Mogens Lindekilde og suppleant genvalg af Karen Margrethe Sørensen.

  9. Eventuelt. Farvel og tak for arbejdet i bestyrelsen til Lars Holger Mortensen og Lars Krants.

 

Referent Søren Sørensen.

Østjysk Hjemstavnsforening generalforsamling 25.11.2023 i Viby sognegård.


Tilstede ca. 75 medlemmer.

 

  1. Valg af dirigent. Valgt blev Herman Rasmussen. Han fastslog, at mødet var rettidigt indkaldt.
  2. Formandens beretning. Den blev aflagt af næstformand – fungerende formand Ole Trøst Rasmussen, idet den valgte formand Thøger Opstrup havde været sygemeldt. Tak til Peter Poulsen, Åge Iversen Anne Marie mfl.. Økonomi, vi har penge på bogen, men desværre falder medlemstallet. Vi har fået lavet nogle flyers om foreningen til gratis omdeling. Bogen om Borum er udgivet. Årbogen 2023 er vi glade for. Begge bøger sælges ligesom tidligere udgivelser fra Werkshop.dk Arrangementsudvalget har afholdt 4 arrangementer. Aarhus ådal og Brabrand sø, bevaringsværdige gravminder ved Skovby kirke, besøg på Lyngbygård gods og tur til Hjarnø. Udgivelsen af Peter Poulsens Borum-bog ved arrangement i Borum forsamlingshus. Velbesøgt med 150 solgte bøger. Vi deltog i en bogmesse i den gamle By i Aarhus, Karen Margrete Sørensen spurgte til, om bogmessen gav et udbytte for ØH. Begrænset, men nogle nye fik kendskab til foreningen. Torkild Formand, som bla. sidder i TV2ØJs repræsentantskab mente, at vi skulle benytte TV2 når vi har nyheder. Han var meget interesseret i ny viden om Lars Bach, som i 30erne var leder af L.S. Landbrugets Sammenslutning.  Han var både interesseret i ØH årsskrift eller arrangement om emnet. Ingen aftaler blev truffet. Nogle var interesseret i, at vi lavede samkørsel ved arrangementer. Her blev Facebook nævnt som et godt sted til at lave kontakter.

  3. Indkomne forslag. Intet

  4. Regnskabsaflæggelse 2022/23. Mundtlig beretning og grundigt skriftligt materiale uddelt og udarbejdet af Peter Poulsen. ”Bogen om Borum” her svarer indtægter og udgifter pt til hinanden ca. 100.000 kr., så fra nu af er der overskud til foreningen. Dansk lokal historisk forening giver tilskud til konkrete udgivelser herunder Borum-bogen.

  5. Kontingent fastsat til uændret 150 kr.

  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer. De 4 på valg modtog alle genvalg Thøger Opstrup, Anne Marie Dalsgaard Mikkelsen, Åge Iversen og Erik Sjerslev Rasmussen.

  7. Valg af suppleant. Svend Erik Christiansen genvalgt.

  8. Valg af revisor og revisorsuppleant. Genvalg af revisor Gunnar Sørensen og revisorsuppleant. Karen Margrethe Sørensen.

  9. Intet.

Referat Søren Sørensen

 

Derefter kaffe, boller og flødelagkage

 

Dagen blev afsluttet med et interessant foredrag ved Anneken Appel Laursen. ”Da Aarhus havn blev moderne”.

 

 

 

Dirigent Herman Rasmussen

 

Østjysk Hjemstavnsforening generalforsamlingen lørdag d. 24. November 2024

 

Referent: Martin Mikkelsen


  1. Valg af dirigent.
    Herman Rasmussen
    Dirigenten og generalforsamlingen erklærede generalforsamlingen for gyldig.

  2. Formandens beretning.
    Antallet af medlemmer falder - mest pga. alder. Udfordringer med at få nye til. Derfor har bestyrelsen igangsat forskellige initiativer f.eks. annoncering af arrangementer i lokalaviser, egen Facebook-side og deltagelse i bogmessen “Historien lever” i Den Gamle By. I det kommende år vil yderligere promovering ske via Facebook. 
    Udfordringer med stigende udgifter til forsendelse af årbogen pga. postlov. Derfor bragte bestyrelsen hovedparten af årbøgerne (ca. 600) ud selv mod kørselsgodtgørelse.
    Fra flere sider i forsamlingen blev der givet stor ros til årbogen for 2024.
     
    Bankskifte fra Nordea til Sparekassen Danmark, som giver bedre vilkår for foreninger.
    Succes med salget af “Bogen om Borum”.
    God opbakning til årets arrangementer som blev gennemgået enkeltvis.

    Dirigenten italesatte efter formandens beretning udfordringerne med at få nye medlemmer. Personer i forsamlingen foreslog at annoncere om medlemsskab samtidig med annoncering af arrangementer. Postkasseomdeling af arrangementskalender og tilmelding til nye medlemmer via postkasseomdeling til tilflyttere, som ofte er nysgerrige på området, som de flytter til. Man kan gøre det muligt for ikke-medlemmer at deltage i arrangementer. Gøre mere ud af at komme i pressen. Man kan for eksempel forære et eksempel af årbogen til aviserne, som kan trykke udvalgte artikler. TV2 Østjylland dækker samme område som foreningen, hvorfor det medie også kunne være en mulighed.
     
    Beretningen blev godkendt af forsamlingen.
       
  3. Indkomne forslag
    Ingen forslag er indkommet.

  4. Regnskabsaflæggelse for 2023/24

    Østjysk Hjemstavnsforening:
    625 personer har betalt kontingent, men det er ikke det samlede medlemstal. Lidt indtægter ved salg af årbøger til ikke-medlemmer.
    Udgifter til forsendelse er holdt nede, da bestyrelsen har omdelt de fleste selv.
    Udsigt til yderligere stigende udgifter ved forsendelse af årbog i fremtiden, hvorfor andre muligheder er undersøgt.              
    Arrangementsudvalget har sit eget regnskab, hvorfor det ikke fremgår af foreningens resultatopgørelse. Kursreguleringen sikrer et overskud på 11.550,67 kr., men uden den vil der være et mindre underskud på 8.421,38 kr. Kursreguleringen på værdipapirer kan svinge år for år, men der er investeret i to stabile værdipapirer, hvorfor der ikke forventes det store udsving. Balance mellem passiver og aktiver.
    15 nye medlemmer. 29 udmeldelser ofte pga. alderdom og dødsfald. Fortsat stor forening med ca. 600 medlemmer og næsten dobbelt så stor som den forening, vi normalt sammenligner os med: Historisk Forening for Aarhus Stift. De melder også om fald i antallet af medlemmer, så det virker til, at det er en generel udfordring.
     
    Østjysk Hjemstavnsforening Forlag - momsregistreret:  
    Udgifter til “Bogen om Borum” optræder her (trykkeriudgifter), hvor indtægterne fra bogen optræder i sidste års regnskab for forlaget.
    Regnskabet godkendes af generalforsamlingen.
     
  5. Fastsættelse af kontingent.
    Fastholdelse af nuværende kontingentsats.

  6. Valg af op til ni bestyrelsesmedlemmer. På valg er: Peter Poulsen, Søren Sørensen, Ole Trøst Rasmussen, Mette Ernst Andersen, Frank Lauridsen, Niels Henrik Petersen, Martin Mikkelsen (ønsker ikke genvalg).

    Følgende bestyrelsesmedlemmer genvælges:
    Peter Poulsen
    Søren Sørensen
    Ole Trøst Rasmussen
    Mette Ernst Andersen
    Frank Lauridsen
    Niels Henrik Petersen
     
    Nyvalgt medlem som erstatter Martin Mikkelsen: Jens Henrik Sørensen. Medlem af bestyrelsen i Odder museums- og arkivforening.

  7. Valg af suppleant. På valg er Svend-Erik Christiansen.
    Svend-Erik Christiansen genvælges
     
  8. Valg af revisor og revisorsuppleant. På valg er Mogens Lindekilde som revisor (ønsker ikke genvalg) og Karen Margrethe Sørensen som suppleant.
     
    Nyvalgt revisor som erstatter Mogens Lindekilde efter 16 år:
    Leif Jensen. Han er engageret i lokalarkivet i Galten, sekretær i flere bestyrelser, tidligere ansvarlig for ØH’s hjemmeside og tidligere borgmester.
    Karen Margrethe Sørensen genvælges som revisor-suppleant.
     
  9. Eventuelt.

 

Spørgsmål til bogsalg - specifikt “Bogen om Borum”. Størstedelen af indtægterne kom i sidste års regnskab. 

 

Uddeling af gaver til afgående folk og dirigenten.

Referat

Generalforsamling lørdag den 22. november 2025 kl. 14

Generalforsamlingen afholdtes i Viby Sognegård

Referent: Anne Marie Dalsgaard.

Ca. 75 deltagere.

Fællessang: Jylland mellem tvende have. Peter Poulsen på klaver.

  1. Valg af dirigent

Herman Rasmussen blev valgt og han kunne melde generalforsamlingen lovlig ifølge vedtægterne.

 

  1. Formandens beretning

Formand Ole Trøst Rasmussen lagde ud med at fortælle, at vi nærmest var til 90-års fødselsdag, da vi netop har udgivet 90. årgang af årbogen Østjysk Hjemstavn og rettede en tak til redaktøren og redaktionsudvalget for arbejdet med årbogen og en stor tak til forfatterne for alle artiklerne.

Formanden berettede at der holdes fem gode bestyrelsesmøder på forskellige lokaliteter, hvoraf det ene foregår på trykkeriet, hvor bestyrelsen pakker alle årbøgerne til forsendelse og omdeling. Bestyrelsesmøderne er altid spændende og indholdsrige at deltage i og dette blev også sagt som en slags reklame, da der efterlyses nye bestyrelsesmedlemmer.

Der efterlyses også flere medlemmer af Østjysk Hjemstavnsforening. Siden sidst er der bl.a. forsøgt med promovering på Facebook i to omgange. Formanden spurgte om de tilstedeværende havde bemærket denne reklame og ved håndsoprækning var det ca. halvdelen, der havde set det.

 

Formanden erindrede, at han selv havde fået interessen for hjemstavnsforeningen og lignende, da han var midaldrende. Han tilkendegav, at der måtte være en stor del af de tilstedeværende, der nu havde midaldrende børn og dermed var det en opfordring til både at fortælle dem om foreningen, arrangementerne og at vise årbogen frem for at få mere interesse fra denne generation.

I sommerferien meddelte Åge Iversen, at han ønskede at udtræde af bestyrelsen. Tak til Åge for stort engagement og bidrag både som guide til arrangementer og forfatter til artikler. Suppleant Svend-Erik Christiansen er derfor indtrådt i bestyrelsen i stedet for Åge.

 

I bestyrelsen er der flere udvalg: Arrangementsudvalget og redaktionsudvalget samt forretningsudvalget. Herefter var der en kort gennemgang af årets velbesøgte arrangementer: Foredrag med detektorfører i Skanderborg, bustur til Kongernes Jelling og Tamdrup Kirke, Ø-tur til Alrø med guide og tarteletter, rundvisning på Clausholm Slot, virksomhedsbesøg med historiefortælling på AVK i Skovby, foredrag om retsopgøret i Aarhus efter besættelsen.

Næste års arrangementsprogram er også udsendt sammen med årbogen. Det betyder at arrangementerne er lavet i meget god tid, med de udfordringer, som det kan give. Den opmærksomme vil bemærke, at der ikke er nogle arrangementer i det første kvartal, men der er mulighed for at lave flere arrangementer og udsende invitation til medlemmernes mailadresser. De tilstedeværende gav udtryk for, at det var en god idé.

Desuden er der tænkt i arrangementer på bl.a. Djursland, for at få flere medlemmer fra den del af Østjylland. Her arbejdes der også på at lave målrettet promovering af arrangementerne.

 

Derpå opfordrede formanden til at redaktør Frank Lauridsen gennemgik arbejdet med årbogen. Igen var der applaus til den halvfemsindstyvende årgang. Redaktøren opfordrede til at indsende historier og artikler og ikke mindst gode billeder.

 

Beretningen blev godkendt af generalforsamlingen.

 

  1. Indkomne forslag

I år kunne Østjysk Hjemstavnsforening ikke fritages for udbytteskat, da foreningen ikke opfylder kravene til en almennyttig forening pga. formulering i vedtægterne.

 

Bestyrelsen havde et forslag til vedtægtsændring angående foreningens midler ved evt. opløsning:

 

Nuværende formulering i vedtægter af 16.11.2019:

 

§14

Opløsning

Foreningens opløsning kan kun finde sted, når den er vedtaget på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 14 dages og højst 2 måneders mellemrum, og når mindst 2/3 af de afgivne stemmer på begge generalforsamlinger er for foreningens opløsning.

Ved sidste generalforsamling træffes ved almindeligt stemmeflertal beslutning om, hvad der skal ske med foreningens midler, arkiver mv.

 

Forslag til ny formulering:

 

Opløsning

Foreningens opløsning kan kun finde sted, når den er vedtaget på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 14 dages og højst 2 måneders mellemrum, og når mindst 2/3 af de afgivne stemmer på begge generalforsamlinger er for foreningens opløsning.

Foreningens midler skal ved opløsning overdrages til en almennyttig organisation med et beslægtet formål. Ved sidste generalforsamling træffes ved almindeligt stemmeflertal beslutning herom.

 

Vedtægtsændringen godkendt af generalforsamlingen med håndsoprækning.

 

  1. Regnskabsaflæggelse for 2024/25

Kasserer Peter Poulsen gennemgik de to regnskaber, der er udsendt til alle medlemmer som en del af generalforsamlings-folderen.

 

Østjysk Hjemstavns Forlag. Dette regnskab er særskilt, da det er momsregistreret af hensyn til bogudgivelser, andre end årbogen. Med de nye regler om fjernelse af bogmoms bliver dette særskilte regnskab måske overflødigt fremover. Der er heller ikke udgivet bøger i denne periode, men der blev annonceret, at en ny udgivelse måske er på vej. Opfordring til at få udgivet lokalhistoriske bøger gennem Østjysk Hjemstavns forlag.

 

Østjysk Hjemstavnsforenings regnskab

Der er indmeldt 20 nye medlemmer, men det opvejer ikke frafaldet.

Der har været 588 indbetalinger, men der er nu kun udsendt 556 årbøger, hvilket svarer til nuværende medlemskaber.

Der har været et værditab på værdipapirerne, sidste år var det et overskud. Udbytteskatten blev nævnt igen jf. den nu godkendte vedtægtsændring om en opløsningsbestemmelse for forening med almennyttigt formål.

Der blev også nævnt, at det koster 87 kr. i frimærker at udsende årbogen, så der er meget sparet ved, at bestyrelsen omdeler de fleste mod en kørselsgodtgørelse. Alligevel er der en del bøger, der sendes til medlemmer længere væk. Næste år bliver det som pakkepost, hvilket kræver en mailadresse på modtager, så endnu en opfordring til at foreningen kender medlemmernes mailadresse.

En ny udgift i foreningens historie er reklame på Facebook. Dette arbejde med markedsføring fortsættes nu, mens årbog og arrangementsprogram er nyt. Potentielt er der over 500.000 indbyggere i Østjylland, der ikke kender Østjysk Hjemstavnsforening.

Arrangementsudvalget har sit eget regnskab, hvorfor det ikke fremgår i dette regnskab.

Kontingentudgifter er bl.a. til Dansk Lokalhistorisk Forening og til Vestermølle i Skanderborg, hvor foreningens boglager har til huse.

Selvom der var et underskud på 6.832,67 kan der alt i alt konkluderes at Østjysk Hjemstavnsforening er en velstående forening, hvor noget af formuen nu skal bruges på markedsføring for at få flere til at kende foreningen og dermed forhåbentlig flere medlemmer.

Der var en afvigelse på 30 kr. i balancen, hvilket var en trykfejl i det udsendte regnskab.

 

Regnskabet blev godkendt af generalforsamlingen.

 

  1. Fastsættelse af kontingent

Bestyrelsen foreslår at fortsætte med 150 kr. i kontingent

Godkendt af generalforsamlingen.

 

  1. Valg af op til 5 bestyrelsesmedlemmer

På valg var Anne Marie Dalsgaard, Erik Sjerslev og Thøger Opstrup, som alle blev genvalgt. Desuden var Svend-Erik Christiansen på valg, men ønskede ikke genvalg.

Der var ikke flere, der ønskede at opstille til bestyrelsen.

Bestyrelsen består nu af i alt 9 medlemmer, som blev præsenteret.

 

  1. Valg af suppleant

Svend-Erik Christiansen blev påny valgt til suppleant.

 

  1. Valg af revisor og revisorsuppleant

Gunnar Sørensen blev genvalgt som revisor.

Karen Margrethe Sørensen blev genvalgt som revisorsuppleant.

 

  1. Eventuelt

Der blev foreslået reklame i tv eller kontakt til journalister.

Opfordring til flere virksomhedsbesøg.

Der blev igen nævnt at mailadresser er en gevinst i kommunikationen med medmedlemmerne.

 

Generalforsamlingen sluttede kl. 15.14.

Herefter det traditionelle kaffebord med boller og lagkage.

Efter kaffepausen var der foredrag: Gudenåen – før og nu, af biolog Nicolaj Thomassen. Foredraget relaterede til artiklen i årbogen: Da Gudenåen blev gjort sejlbar.