Kommende arrangementer:



2026


 



 

Vikingeborgen Fyrkat v. Hobro. Kør selv tur.


Tirsdag 9. juni 2026 kl. 13 - 15


Vi mødes ved Møllegaarden, Fyrkatvej 45 Hobro kl 13.00.

Med guide ser vi ringborgen Fyrkat, som er opført år 980 under Harald Blåtand. En af Danmarks 5 ringborge fra vikingetiden.

Pris 200 kr. Entrebillet, guide og kaffe.

Tilmeldingsfris: 2. juni 2026


 

Rundvisning Øm kloster


Onsdag 19. august 2026 kl. 14 - 16

Munkevej 8, 8680 Ry


Øm Kloster blev grundlagt af cisterciensermunke i 1172. Munkene gravede en kanal mellem Mossø og Gudensø. Klostret kom herved til at ligge på en kunstig ø, og stedet blev kaldt Cara Insula – Den kære Ø.
På rundvisningen fortælles om Klostrets storhedstid, livet som munk i middelalderen, om skeletter   og helbredende urter, spise og nytteplanter i klosterhaven og mellem ruinerne.
Med reformationen i 1536 blev klostret nedlagt og fra 1561 blev klostret nedrevet og materialerne genanvendt til opførelsen af Frederik 2. prægtige renæssanceslot i Skanderborg.

Pris: 80 kr. pr. person inkl. entre og en øl eller vand efter rundvisningen.

Tilmeldingsfrist: Fredag 14. august


 

Ebeltoft og herregården Rugaard. Kør selv tur.


Ebeltoft Sognegård, Kirkegade 13, 8400 Ebeltoft

Mandag 31. august 2026 kl. 14 - 17


Hvordan gik det til, at herremanden Jørgen Arenfeldt fik heksebålene til at blusse kraftigt op igen, og hvordan han endte nærmest ruineret af samme grund. Historiker og forfatter Lisbeth Weitemeyer, som i år udgiver sin nye bog ”Skyldig – Jørgen  Arenfeldt herremand og heksejæger”, fortæller om hekseforfølgelsen på Djursland. Der serveres kaffe under foredraget. Efter foredraget kører vi til herregården Rugård og ser, hvor herremanden testede kvinderne i sin egen heksedam.

Pris: 160 kr.

Tilmeldingsfrist: Fredag 28. august 2026



 

Generalforsamling og foredrag.


Lørdag 21. november 2026 kl. 14 i Viby sognegård.


Dagsorden ifølge vedtægterne


Ulven i Danmark

Ulven blev udryddet i Danmark for ca. 200 år siden, fordi de var en trussel for husdyrene, og bønderne klagede til kongen via præsten og biskoppen. Kongen bestemte at ulven skulle udryddes, og der blev afholdt store fælles jagter - dækkende flere herreder. I december 2012 blev det så bevist, at en ulv var blevet set og fundet død i Thy. Denne ulv viste sig at være født i 2009 i Sachsen og havde vandret ca. 850 km målt i luftlinje. Tyske ulve indvandrer stadig til Danmark, hvor de nu får hvalpe med dansk fødte individer. Der er pt 9 ulvepar som i 2025 har fået mindst 44 hvalpe. Mange forsvinder sporløst formentlig ulovligt dræbt.

I dette foredrag fortæller Thomas Secher Jensen, tidligere leder af Naturhistorisk Museum seniorforsker emeritus Ph.d. biolog, om ulvens genkomst i Danmark med udgangspunkt i museets ulveatlas dk, samling af skind, udstopninger, kranier og sporaftryk og illustreret med fotos af ulve og deres opholdssteder.

 


Betaling og tilmelding:


Da der er flere af arrangementerne med begrænset deltagerantal er tilmeldingen først gældende ved henvendelse til

Søren Sørensen på e-mail: aaland03@gmail.com eller tlf.: 61347896.Indbetaling til konto: 9070 2075162599




Afholdte arrangementer

Læs evt. mere på foreningens facebookside

2026

Besøg på Grønagergaard savværk 


Onsdag 8. april 2026


Hele 65 medlemmer deltog i et besøg på en spændende virksomhed, der både er gammeldags og topmoderne.

Grønagergård Savværk ligger et sted kaldet Lille Amerika mellem Sminge og Gjern. Ejeren, Jan Kristensen, viste Østjysk Hjemstavnsforening rundt på det store område. I 1987 drev han en lille gård med køer, men fik idéen at begynde at save træ op.

Det viste sig at være en succes, og i dag driver han en stor forretning med speciale i lærk, douglasgran og eg fra danske skove.

Mange af produkterne forarbejder Grønagergård selv til legehuse, plantekasser, havemøbler m.m., og meget sælges til private, der blandt andet køber terrassebrædder i høj kvalitet.

Derudover har de en omfattende og effektiv produktion af paller til mange brancher. Virksomheden beskæftiger 60 medarbejdere samt en del robotter. Jan Kristensen fortalte engageret om træ, kvalitet, miljøpolitik, bureaukrati og sit hjertebarn, savværket, og bagefter gik snakken over kaffe og kage.

Kolindsund. Bustur.


Tirsdag 28. april 2026


I strålende aprilvejr havde Østjysk Hjemstavnsforening en velbesøgt bustur til Kolindsund og omegn.

Turen var flot planlagt, og vi fik mulighed for at møde både tilhængere og modstandere af planerne om at genskabe Kolindsund som Danmarks største sø. Undervejs gjorde vi stop for at betragte det imponerende istidslandskab, som Kolindsund er en del af.

På sundgården Pognæs mødte vi landmand og formand for pumpelaget, Jens Prang-Andersen, der gav os værdifuld indsigt i forholdene fra første hånd.

Derefter gik turen til Hoed Kro, hvor vi nød god, solid kromad, mens formanden for Kolindsunds Venner, Mads Nikolajsen, fortalte om deres visioner for områdets fremtid.

Efter frokosten fortsatte vi til Mols med små fortællinger undervejs, og ved Kalø gjorde vi dagens sidste stop, hvor flotte veteranbiler var samlet til træf.

Her sluttede vi dagen af med en kop kaffe, godt fyldt med indtryk af historie, natur, landskab, kultur og alt det, som Østjysk Hjemstavnsforening arbejder for at fremhæve.

Luftwaffes hovedkvarter i Skanderborg Dyrehave.


Onsdag 20. maj 2026 19-21. FLOK, Dyrehaven, 8660 Skanderborg.


I foråret 1944,  indså den tyske værnemagt, at slaget var tabt på østfronten, og man frygtede en invasion vestfra. Derfor blev Åndsvage-anstalten Sølund beslaglagt, så Luftwaffe kunne indrette sit danske hovedkvarter i Skanderborg Dyrehave.
I Dyrehaven opførtes 87 barakker til Luftwaffes 500 mand, 2 kommandobunkere, administration, værksteder, forplejning, vaskeri m.v..
55 tilhørere hørte Museumsinspektør og arkivar Martin Phillipsen Mølgaard, Museum Skanderborg fortælle levende om tiden dengang, og sluttede af med overgangen fra hovedkvarter til flygtningelejr for de tyske, fortrinsvis kvinder og børn fra Østpreussen.

2025

Arkæologi og Guldklumper (vores detektorfolk)


Tirsdag 18. februar 2025 kl. 15-17 i Sløngelsalen, Skanderborg Kulturhus.


På en kold og smuk februardag lagde Kulturhuset Skanderborg rammer om oplæg og fremvisninger fra museumsinspektør ved Skanderborg Museum, Ejvind Hertz og detektorfører Michael Rønde.

Sidstnævnte havde et flot udvalg med af sine fund gennem 12 år med detektorture i den danske muld. Kan I genkende nogle af fundene, som også er fra nyere tid?

Museum Skanderborg foretager bygherrebetalte udgravninger i hele Skanderborg Kommune og har både egne forskningsprojekter og samarbejdsprojekter.

Der er et forbilledligt samarbejde mellem detektorfolkene og museerne, som vi fik mange gode eksempler på fra begge parter.

Se i øvrigt artiklen om samme emne i årbogen Østjysk Hjemstavn 2024.


Anne Marie Dalsgaard Mikkelsen


Bustur til Kongernes Jelling og Tamdrup kirke


Fredag 9. maj 2025


Efter at have samlet deltagerne op i det midtjyske, nåede vi Jelling, hvor vi fik en fin rundvisning i monumentområdet.
Jelling-monumenterne har stået på UNESCO's verdensarvsliste siden 1994, og vores guide formidlede engageret historien bag stenene og området. Efterfølgende havde vi rigelig tid til at udforske udstillingen. Efter en lille frokost på Jelling Kro begav vi os mod Tamdrup kirke, stedet hvor man tror, at Harald Blåtand blev døbt. Her fik vi et indblik i historien, blandt andet ved at beundre det gyldne alter med Popos jernbyrd, mens Åge Iversen delte sin viden om stedet med os.
Efter lidt kaffe ved bussen påbegyndte vi vores rejse tilbage med hovedet fyldt af nye historiske indtryk og oplevelser. Turen bød ikke kun på arkæologiske skatte og historisk betydning, men også på fællesskab og hyggelige stunder sammen.
Med turen til Kongernes Jelling og Tamdrup kirke åbnede vi dørene til fortiden og fik et glimt af det magtfulde vikingetidssamfundets levn, der stadig vækker beundring og undren i vores moderne tid. Disse historiske perler giver os et indblik i vores nationale arv og forbinder os med fortiden på en dyb og meningsfuld måde, der beriger vores forståelse for Danmarks historie og kulturarv, og styrker vores samhørighed og stolthed over vores rige kulturarv, som vi sammen kan værne om og videregive til kommende generationer.


Alrø - Kør selv tur.


Onsdag 11. juni 2025.


Glimt fra turen til Alrø

Vi fik en levende og god fortælling af øens historiker Rikke Agnete Olsen om Alrø i fortid og nutid. Først på kirkegården og bagefter i forsamlingshuset ved siden af. Desværre kunne vi ikke komme ind i kirken, da den er lukket på ubestemt tid pga. skimmelsvamp.

Derefter besøg på Café Alrø, hvor alle fik serveret den berømte Alrø-Tartelet. Kaffen blev indtaget på gårdspladsen i solens stråler mellem kunst og finurligheder.

Herefter kørte vi til Dampskibsbroen, som var ankomststedet før dæmningen blev bygget. Nu var den officielle tur slut, men der var mulighed for at køre ud at vende på et par andre småveje - få ad gangen. I Sønderby, kan man bl.a. gå en tur rundt ved bisonfarmen.

Alrø er rig på natur, samtidig med aktiv landbrugsdrift med grise, planteavl og græsning med kødkvæg.

Man må besøge øen på naturens præmisser, der er ikke planer om flere stier, p-pladser eller andet rekreativt.

En gruppe er i gang med at samle øens historie til bevaring på Odder Lokalhistoriske Arkiv, der er en del af Moesgaard Museum.

Tak til alle deltagere for en god stemning med hyggeligt samvær på en dejlig sommerudflugt


Anne Marie Dalsgaard Mikkelsen




Besøg på Clausholm slot


Torsdag den 21. august 2025


Besøget på slottet bød på en interessant og historisk rundvisning.Vi blev fordelt i to grupper, der blev guidede rundt på slottet i omkring en time af dygtige og insigtsfulde guider.

Historien om Clausholm Slot knytter sig tæt til Dronning Anna Sophie f. Rewentlow, der var gift med Frederik IV. Hendes indflydelse ses tydeligt på slottet med hendes monogram og unikke historie, især i det kinesiske værelse og bederummet.

Besøget bød også på en dåbskjole fra 1700-tallet og slotskapellet med det ældste orgel. Clausholm Slot er smukt restaureret og fyldt med historiske artefakter, som møbler fra efter dronning Anna Sophie's tid.

Rundvisningen sluttede med hyggeligt samvær i caféen. En guidet tur på Clausholm Slot anbefales for en indsigtsfuld oplevelse. Vær forberedt på en længere men  smuk gåtur fra P-pladsen til slottet.

AVK Skovby-Galten.


Tirsdag 23. september kl. 15-17.


Denne eftermiddag var vi ca. 100 deltagere på besøg på den største virksomhed i vores område. Ca 5.600 mennesker ansat i en lang række lande over hele verden. Virksomheden fremstiller især ventiler og brandhaner. Den gør ikke meget væsen af sig, er langt mindre kendt end andre store virksomheder som Lego, Grundfos og Danfoss. Den nuværende bestyrelsesformand og mangeårige leder Niels Aage Kjær tog imod os og holdt et langt og grundigt foredrag for os. Han var meget stolt, og det var med rette. Da vi ankom, spurgte vi en en medarbejder om vej. Han venlighed og stolthed over hans arbejde lyste ud af ham. ”Er det Niels Aage, der tager imod jer? Så har I noget at glæde jer til!”

Virksomheden investerer deres overskud i fornyelse og nye produkter og lægger samtidig vægt på lokal forankring. Rodfæstethed i en stadig mere global verden.

Virkeligt en virksomhed vi som danskere – og østjyder- kan være stolte over.

Retsopgøret i Aarhus efter besættelsen


Torsdag 9. oktober 2025 kl. 19.30-21 i Viby Sognegård


Leder af Besættelsesmuseet, Søren Tange Rasmussen, fortalte om årene efter besættelsen, hvor 507 personer blev dømt ved Aarhus Kriminalret for en serie af forbrydelser efter det såkaldte straffelovstillæg. Blandt de mere spektakulære sager var dommen over ”storstikkersken” Grethe Bartram, der blev idømt livsstraf for at have angivet 54 personer til det tyske sikkerhedspoliti. I foredraget perspektiveres til andre og mere repræsentative sager, bl.a. de mange værnemagersager og dommene over de personer, der havde meldt sig til tyske krigstjeneste.



Generalforsamling og foredrag


Lørdag 22. november 2025 kl. 14 i Viby sognegård.


Dagsorden ifølge vedtægterne


Gudenåen- før og nu

Efter generalforsamlingen vil der være et oplæg med Nicolaj Thomassen, biolog i den rådgivende ingeniørvirksomhed WSP. Han vil fortæller jer om Gudenåen, eks. hvordan man fra begyndelsen af 1700-tallet og frem til 1860 arbejdede med at kortlægge og forandre Gudenåen, så den kunne besejles med pramme. Nicolaj vil også komme ind på nogle af Danmarks største og mest detaljerede kort over vandløb og skjulte bygværker i ådalen, der i dag er medvirkende til de oversvømmelsesproblemer man oplever i Ådalen i disse år

2024

Flyvepladsen ved Gl. Rye’s historie fra 1935 – 1948.


Torsdag 22. februar 2024 kl. 19-21 i Viby sognegård


Knap 70 hørte Annette Jacobsen forfatter og foredragsholder fortælle om, hvordan en lokal erhvervsmand og 2. Verdenskrig tilsammen forvandlede en mark ved Gammel Rye først til privat flyveplads dernæst civil flyveplads med afgange blandt andet til Hamborg, og sidst en tysk militær flyveplads primært til brug for besættelsen af Norge og endelig en af Danmarks største flygtningelejre i efterkrigsårene. En aften hvor Annettes mangeårige arbejde med emnet, gav tilhørerne et godt indblik i et spændende stykke egnshistorie.

Busrundtur på Samsø.


Tirsdag 7. maj 2024 steg 55 medlemmer af Østjysk Hjemstavnsforening på bussen forskellige steder efter en stram tidsplan. Vi nåede færgen.


Vejret og Prinsesse Isabella sørgede for en dejlig sejltur fra Hou til Sælvig.


Vel i land på Samsø gik turen til Tranebjerg, hvor øens borgmester Marcel Meyer sluttede sig til selskabet. Han ville guide os gennem den sydlige del af Samsø.


Efter mange input om øens bestræbelser på at blive selvforsynende med vedvarende energi, erhvervslivet, hvoraf turismen er en stor del, samt godset Brattingsborgs store jordbesiddelsers indflydelse på øen, vendte vi tilbage til Tranebjerg, hvor vi ”afsatte” borgmesteren, og turen fortsatte op langs Samsøs østkyst til Rockhotellet i Brundby, hvor vi indtog en dejlig buffet, imens værten fortalte om hotellets historie og dets mange celebre gæster.


På vejen nordover gik turen blandt andet til Ballen med den nye færgehavn med forbindelse til Sjælland.


Den gamle vikingekanal Kanhave, anlagt i germansk jernalder, blev passeret, inden vi efter turen over heden nåede Nordby.


Den gamle Købmandsgård i Nordby blev udfordret på sin kapacitet, men fik serveret kaffe med ”påtår” og et stykke kage.


Da kaffen var indtaget var der mulighed for en lille byvandring i den smukke gamle by, inden bussen satte kursen tilbage til Sælvig med et lille stop ved Nordby kirke.

En dejlig tur begunstiget af godt vejr og fin guidning og fortællinger undervejs.


Erik Glippings jagthytte og Grønbæk kirke.


Tirsdag d 11. juni 2024 mødtes et halvt hundrede medlemmer af Østjysk Hjemstavnsforening ved Grønbæk kirke.


Grønbæk kirke rummer en af Danmarks største døbefonte, altid med vand i kummen. Som den eneste kirke i landet har den fritstående søjler på den udvendige side af apsissen. Blev i øvrigt i folkemunde kaldt for "domkirken" på grund af dens størrelse og mulige slægtsskab med Viborg Domkirke.


Inde i kirken  førte Åge Iversen os tilbage til Cecilie nat 1286, hvor mordet på Erik Klipping fandt sted. Vi hørte om de forskellige teorier om mordet, og hvem der stod bag.


Bagefter gik vi over og så ruinen af Erik Klippings jagthytte, hvor han menes at have overnattet natten inden mordet.


Vi sluttede med kaffe og fortælling af kroværten på Svostrup kro om kampen mod Gudenåens ødelæggende oversvømmelser.

Byvandring i Skanderborg.


Torsdag den 29. august 2024 var Det Gamle Rådhus på Adelgade 38 samlingspunkt for en stor gruppe medlemmer fra Østjysk Hjemstavnsforening.


Vi hørte om byens grundlæggelse, markante personligheder og betydningsfulde begivenheder i både byens og borgens historie, herunder Valdemar Sejr, Niels Ebbesen, slaget ved Skanderborg, samt Frederik II og renæssanceslottet.


Fra rådhuset gik vi sydpå ad Adelgade og gjorde holdt for at høre fortællinger om mennesker og bygninger, inklusive amtsgården, den fredede præstegård og C.F. Møllers barndomshjem.


Vi krydsede Dagmarbroen og deltog i et foredrag i slotskirken, det sidste stående vidnesbyrd om Skanderborg Slot.


I dagens anledning var flere af kirkens klenodier stillet frem blandt andet en rød messehagel, som Frederik IV skænkede kirken sammen med et fløjlsrødt antependium i 1718


Dagen blev afrundet i kirkens krypt, hvor vi nød en lille forfriskning bestående af øl, vin eller vand.


Borum sogns historie.


Tirsdag den 10. september mødtes en flok interesserede tilhørere ved Borum forsamlingshus, hvor Peter Poulsen levende og engageret fortalte om Borum bys historie fra gammel tid til i dag, og Borum og omegn fra istiden og op til i dag.

Efter foredraget blev der serveret kaffe og kage.


Kalø, slottet og godset i 700 år.


Ved generalforsamlingen lørdag den 23. november 2024 gav forfatter Vilfred Friborg Hansen et spændende foredrag, hvor han fortalte om både Kalø slotsruin, og Kalø Gods, hvis karakteristiske bindingsværksbygninger ligger lige øst for Rønde. Foredragsholderen udgav bogen om Kalø i 2013, hvor det var 700 år siden, kong Erik Menved bød Kaløborgen bygget.
De ca. 80 fremmødte fik et indblik i, hvordan Kalø har haft en omskiftelig tilværelse gennem 700 år fra kongeligt slot, til privat gods, som tysk ejendom til ejet af den danske stat som en del af Nationalpark Mols Bjerge fra 2009.


2023

Generalforsamling og foredrag


Lørdag d. 25.november 2023 kl. 14 afholdt foreningen generalforsamling i Viby Sognegård.


Efter den formelle del kunne vi høre museumsinspektør Anneken Appel Laursen fortælle om Aarhus Havns historie.


”De fem søstre”, der var et moderne kornsilopakhus i 1927, indledte en æra med modernisering af Aarhus havn, hvor store industrier og ikke mindst energiforsyningen kom til at præge Sydhavnen. Det der begyndte som en å-havn blev til en dynamisk industrihavn lige ved Aarhus by. I dag er der næsten kun spor tilbage, den egentlige havn ligger ude i bugten – fjernt fra byen.

Hjarnø - Guidet tur rundt på øen og frokost


Torsdag d. 31. august mødtes vi på havnen i Snaptun for sammen at tage
færgen over til Hjarnø.


Den korte sejltur blev afløst af to traktorer med vogne, som sammen med vores guide førte os rundt på Hjarnø.

Vi blev indført i øens historie fra den ældste fortid og den vigtige placering midt i Danmark og til nutiden

Første stop var ved kirken og kirkegården efterfulgt af blandt andet efterskolen, nordkysten og østkysten med udsigt til fuglelivet og til både Alrø, Æbelø og mange andre “nabokyster”, som der kunne fortælles røverhistorier om.

Afslutningsvis fik vi serveret en dejlig frokost i Den Gamle Smedje.Derefter vandrede vi til havnen og gik ombord på færgen tilbage til Snaptun.

Lyngbygård Gods


Torsdag d. 11. maj besøgte vi Lyngbygård Gods vest for Aarhus.

Lyngbygård driver samlet cirka 500 ha agerjord. Dertil er yderligere arealer med
skov og natur.

Niels Jørgen Bønløkke som ejer godset sammen med sønnen Poul Jakob Bønløkke,

fortalte om godsets historie tilbage til middelalderen og frem til det moderne landbrug med 100 ha golfbane. 

Rundvisningen som indbefattede et besøg i de private gemakker og hovedhusets kælder blev krydret med fortællinger af de to ejere Derefter drak vi kaffe i golfbanens restaurant.

Valget stod derefter mellem en rundvisning i driftsbygningerne og Labing Mølle eller Lyngby Kirke.

Bevaringsværdige gravminder ved Skovby Kirke


Torsdag d. 27. april kl. 18.30 Skovby Kirkegård, Ringvejen 10, Skovby


Ca. 50 personer var mødt op på kirkegården, hvor graver og ringer Aage Iversen fortalte om regler og baggrund for lapidariet på Skovby Kirkegård. Gennemgangen af mange af de udvalgte gravsten blev krydret af små anekdoter og historiske betragtninger.

En rigtig spændende aften, som sluttede med kaffe i samarbejde med menighedsrådet.


Aarhus Ådal og Brabrand Sø


Onsdag d. 22. februar  kl. 19 i Viby Sognegård Grundtvigsvej 4, Viby Jylland


Ca. 35 fremmødte blev ført gennem Aarhus Ådal af Jørgen Terp Laursen der fortalte om naturen, kulturen og historien ved ådalen og Brabrand Sø.

Hans store lokalkendskab og viden om naturen gav et spændende indblik i ådalen gennem tiderne.
Jørgen Terp Laursen er uddannet folkeskolelærer og har skrevet en bog om Aarhus Ådal til Brabrand Sø, samt flere artikler.




2022

Generalforsamlig 26. november2022


Formanden Thøger Opstrup aflægger beretningen

Kassereren Peter Poulsen aflægger regnskab

Museumsinspektør Anna Wowk Vestergård i et veloplagt foredrag om julens traditioner.

De mange fremmødte havde en god generalforsamling med et godt foredrag

Brunkulslejerne i Søby


Af Søren Sørensen


Det sidste tur-arrangement i 2022 var en busudflugt d. 25 august til brunkulslejerne i Søby.

23 medlemmer havde tilmeldt sig turen, og vi havde en god dag, hvor vi erhvervede os meget viden om brunkulseventyret i Danmark med en utrolig spændende lokal guide, som var barnefødt i området. Dagen blev afsluttet med en god middag på Pejsegården i Brædstrup.

Vi drog samlet afsted i en bus fra Aarhus og Harlev. I Søby viste en guide os rundt i brunkuls-Søby og museet. Der blev brudt brunkul i ca. 30 år fra 1939 – 1970. I de første 10 år under krigen foregik det meste med håndkraft. I 1950erne og 60erne blev udvindingen moderniseret med el- og maskinkraft.

Kullene blev hovedsagelig brugt i danske el- og varmeværker, men en del blev også solgt til opvarmning i private husstande.

Omkring Søby opstod et stort nybygger-samfund. Først kom mange enlige mænd til området for at tjene hurtige penge. Senere opførtes en del småhuse bygget af træ, hvor familier med mange børn boede tæt.

Arbejdet var hårdt, og mange kom til skade. Der er opført en mindelund over arbejdere, som mistede livet i lejerne.

Vi kørte en tur i området og så de kæmpestore udgravninger, der var lavet. I området var der også anlagt en del jernbanelinjer, sådan at kullene kunne køres bort.

Vi fik en spændende fortælling fra guiden om hasardspil, sortbørshandel og hvordan ordensmagten var til stede, men måtte agere smidigt i forhold til det meget specielle samfund.

Efter rundvisningen i Søby skulle vi køre til Ejstrupholm kro for at spise middag, Grundet sygdom på kroen blev dette aflyst få dage før turen. I stedet overtog Pejsegården i Brædstrup på flotteste måde vore spisning.

Hjemad kørte vi en smuk tur gennem Midtjylland. Vi så og hørte bl.a.om Den genfundne bro ved Vestbirk, papirværket ved Klostermølle og GL. Rye flyveplads.

Kør-selv-tur: Høje Stene m.m.



Onsdag den 25. maj 2022 kl. 16.30 mødtes cirka 30 medlemmer på P-pladsen ved Kongensbro kro. Vejret var bygevejr, men der var tørvejr der sidst på dagen. Vi vandrer ca. 1,5 km ad trækstien/pramdragerstien til Høje Stene – som er et af Nordeuropas største gravmonumenter fra jernalderen, muligvis en begravelsesplads for en konge eller dronning, der på det tidspunkt regerede det centrale Jylland.

Rasmus Birch Iversen fra Moesgaard Museum fortalte veloplagt om genopførelsen af skibssætningen efter de optegnelser der findes. Han gav os også et bud på hvilke undersøgelserne og opdagelser arkæologerne har gjort på stedet.


Derefter tilbage til Kongenshus kro hvor der ventede en bøf på deltagerne.

Efter middagen og kaffe var der mulighed for at se mindested for danske faldne på tysk side under 2. verdenskrig.

Tre byvandringer i bydelen Frederiksbjerg i Aarhus igennem en postkortsamling fra år 1900 til i dag.


Mandag den 21. marts kl. 19.00 i Viby Sognegård, Grundtvigsvej 4, Viby blev der afholdt et spændende og velbesøgt arrangement med ca. 50 deltagere. Bjørn Eriksen, tidligere postmester i Aarhus, førte os igennem mere end 100 års spændende Aarhus-historie.

Under foredraget var der lidt diskussion om et par unøjagtigheder. Vi har senere modtaget følgende fra Bjørn Eriksen:

 

Til Østjysk Hjemstavn!

Korrektioner på Foredraget i Viby Sognegård den 21.3.2021

I mit foredrag 3 Spadsereture på Frederiksbjerg fremkom jeg med 2 unøjagtigheder.

Jeg fik sagt, at Hallsti var opkaldt efter Hall, der var byrådsmedlem i Aarhus i 1800-tallet. Det er forkert. Gaden eller Stien er opkaldt efter daværende minister C.C. Hall. Hall havde i 1800-tallet flere ministerposter, bl.a. var han statsminister (konsejlpræsident) i 2 perioder.

Jeg fik også blandet nogle tal frygtelig sammen omkring Ringgadebroen i Aarhus. Jeg fik sagt, at det lykkedes det daværende Aarhus Byråd at få 300 mio. kroner fra Staten til beskæftigelsesarbejder, og at de skulle bruges på bygning af Ringgadebroen. Det er forkert. Udgifterne til broen blev delt mellem Aarhus Byråd og DSB. Broen kostede et sted mellem 1 og 2 mio. kroner.  Tallet 300 burde have været brugt på Broens længde. Den blev ca. 300 meter og var den dengang længste landbro i Danmark.

Godt, der var tilhørere, som kunne korrigere fejltagelserne. Jeg beklager.

Bjørn Eriksen